Gå til hovedinnhold Gå til søk

Felles skole-lunsj hver dag

Unger som tilbereder skolelunsj av ingredienser de har dyrket selv? Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men det er faktisk en del av hverdagen på Grønfjelldal Montessoriskole.

Anna svinger kjevlet i Mat og helse. 7. klassingen på Grønfjelldal Montessoriskole baker flatbrød som tilbehør til dagens varmlunsj.

Elevene koser elevene seg med ovnsbakt potet og gulrøtter som elevene sjøl har vært med å dyrke på Grønfjell Gård, som ligger litt lenger ned i bygda.

Elevene har også vært med på å tilberede lunsjen. På skolen her har aldersblandede grupper ansvar for å tilberede måltidet sammen med en voksen, og hele skolen spiser sammen.

Lunsjen består av av grov brødmat, gjerne hjemmebakt, og variert og sunt pålegg. En dag i uken tilbys det altså varmlunsj, og skal si det er et høydepunkt for alle på bygget (og naboene med når det er rester).

Lærer av de beste

Mat er viktig, og på skolen og i dalen for øvrig står tradisjonskost ekstra høyt i kurs .
Her om dagen fikk elevene i 6. og 7. klasse eksperthjelp i faget Mat og helse, av lokal bakeheltinne Elisabeth Coldevin fra Kinnerkeis hjemmebakeri. Her to flatbrødbaking på menyen. Nye ranværingutrykk som «reiermjøl» og «brødspade» fikk elevene også lære.

Flatbrødet smakte nydelig til «sjørøversuppa» (kjøttsuppe), og jammen ble det ikke litt fruktsalat til dessert.

– Arbeidsoppgaver like viktig som fag

Hver dag er alle elevene med og gjør dagligdagse arbeidsoppgaver. Alt fra å vaske speil, skjære frukt, hjelpe til å lage lunsj, moppe gulv og vanne blomster.

– Disse arbeidsoppgavene er like viktige som andre faglige oppgaver og styrker både selvstendigheten til elevene, men også det fysiske miljøet på skolen. Elevene får eieforhold til miljøet på en helt annen måte ved å bidra aktivt til å holde det ved like.

Vi øver på disse oppgavene og opplæring gis ved behov: Hvor mye vann trenger planten, hvordan vrir vi opp kopptua, hvordan beveger vi moppen, hvordan holder vi kniven for å skjære frukt, hvordan skyller vi fatet og glasset etter lunsjen. Oppgavene er mange og varierte og like viktige for å skape trygge, selvstendige barn, som å kunne skrive, lese og regne, sier rektor Lena Nystrøm.