Her får elevene på mellomtrinnet, småtrinnet og barnehagen være med og lære oppgaver som kanskje høres litt gammeldagse ut, men som er livsnødvendige – og ja, ganske kule også.
Får ta del i «hverdagsmagien»
Else og Arne-Anton er presentert for dagens oppgaver av Dagligliv-lærer og husmor på oppvekstsenteret, Anne-Mari. Det ene er å øve seg på å stryke, det andre er å sortere dårlige poteter fra fine poteter ut fra det som er igjen fra årets avling (elevene dyrker poteter og grønnsaker årlig på Grønfjell gård).
Tre dager i uka bytter elevene ut montessori-materiell med oppgaver vi voksne ofte ser på som plikt, men som for barna blir oppdagelser og mestringsøyeblikk, ja, til og med hverdagsmagi. I montessoripedagogikken handler mye om å forberede barna for livet – både på et personlig, sosialt og praktisk nivå. Faget Dagligliv passer derfor perfekt inn i denne pedagogikken, fordi det legger vekt på barns selvstendighet, ansvar og mestring i hverdagslige oppgaver.
Strykejernet – det nye superheltverktøyet
Lukten av nystrøkne klær fyller kjøkkenet, mens Else i dyp konsentrasjon glatter ut krøller på en håndduk. Her lærer barna å stryke tøy, og nei, det er ikke bare å sette på strykejernet og dra det over tøyet. Anne-Mari lærer dem å behandle klærne med respekt – det handler om å ta vare på noe, holde det pent og få det til å vare lenge. Ikke minst må man være forsiktig så man ikke brenner seg, og strykejernet må ikke levnes for lenge på tøyet. Da kan det bli svarte merker, og i verste fall begynne og brenne.
Behersker kniv og hønehvisking
Faste oppgaver i faget er å skjære frukt til resten av skolen og å hente egg i hønsehuset på oppvekstsenteret. Her lærer ungene å beherske kniv, skjærebrett og råvarer fra de går i barnehagen. Med et stødig grep og forsiktige bevegelser blir de litt mer selvstendige – og litt mer bevisste på hva de putter i munnen.
Den samme bevisstheten gir det å med stødige hender plukke egg, mens man hvisker hønene noen oppmuntrende ord. Fra hønsehuset bæres eggene inn på kjøkkenet, klar til å bli brukt i dagens lunsj.
Men Arne-Anton er starta på potetene, og med en viss vemmelse plukker han ut de som ikke kan brukes. Tenk at han må gjøre dette, han som ikke liker potet noe særlig engang!
Det er ikke noe tvil om hvor de ødelagte potetene skal – de skal i komposten. Andre matrester skal til hønene.
-Vi hiver veldig lite mat, kan Anne Mari fortelle, og legger til at søppelsortering er et tema som inngår i Dagligliv.
Hverdagskompetanse for livet
Det er kanskje lett å tenke at slike hverdagsoppgaver kan vente til de blir større, men når barna her lærer å mestre dagliglivet fra ung alder, vokser de også på innsiden. De kjenner gleden over å være til nytte, stoltheten i å klare selv og fellesskapet i å gjøre noe sammen. I Grønfjelldal lærer barna kunsten å være menneske – midt i hverdagen.
-I faget Dagligliv handler læringen om mestring og mening. Barna lærer at de kan få til ting på egenhånd, de får tillit og ansvar, og de får oppleve gleden ved å bidra til fellesskapet. Med Dagligliv på timeplanen går ungene ut av klasserommet og rett inn i hverdagslivet – klare til å ta vare på seg selv, hverandre og bygda si, sier rektor Lena.
Så til alle foreldrene der ute: neste gang dere ser strykejernet stå framme eller frukten trenger å skjæres opp, ta en titt rundt og se om ikke det står en liten ekspert der, klar til å vise hva de har lært!
Plutselig får Anne-Mari en lys ide!
-Kanskje vi skal ta på oss oppdrag med å stryke juledukene til folk?
Ja takk, sier vi bare!