Annenhver torsdag skjer det noe spesielt på Grønfjelldal Montessoriskole. Det trampes taktfast fra scenen i gymsalen, intervjues, programmeres og tures over en lav sko. Det er nemlig valgfagdag.
Mens det ellers er vanlig at elevene må vente til ungdomsskolen, får elevene i Grønfjelldal velge mellom fire valgfag: Band, Podcast og medier, Teknologi og design, og Friluftsliv.
Band
Fra scenen i gymsalen høres toner fra gitarer, bass, trommer og keyboard. Kulturskolelærer Frode Hansen kommer jevnlig for å lede Grønfjelldals eget skoleband.
Elevene lærer å spille sammen, holde takt og øve som et band.
– Det er artig å spille med andre, sier en av elevene. – Og ekstra gøy når vi høres skikkelig bra ut!
De er allerede i gang med første oppdrag; å lage en jingle til podcastgruppa sin podcast.

Vi har vår eget skoleband på Grønfjelldal Oppvekstsenter!
Podcast og medier
I et annet rom planlegges intervjuer, skrives manus og trykkes på «record». Her lærer elevene hvordan man lager podcast, hvordan man forteller historier, stiller gode spørsmål og bruker medier på en klok måte.
Etter hvert får de prøvd seg som både journalister, programledere og teknikere.

Toby, Iris og Eliana utgjør valgfag-gruppa Podcast og medier.
Teknologi og design
I valgfaget Teknologi og design ligger det lego og ledninger utover bordet. Her eksperimenteres det med alt fra robotprogrammering og små konstruksjoner til hvordan man kan lage strøm av vann og vind.
Friluftsliv
Friluftslivfaget var det mest populære alternativet da elevene skulle velge sitt valgfag. Elevene lærer å fyre bål, lese kart, bygge snøhuler og ferdes trygt i naturen.
– Det er digg å ha et fag der man slipper å sitte stille. Vi lærer masse, men det føles ikke som skole, sier en av elevene på Friluftsliv.

Valgfag Friluftsliv.
Indre drive på topp
Innføring av valgfag viser at små skoler kan tenke stort, og at annerledestenking og gjennomføring av nye ideer er lett i små miljøer. Her finnes handlingsrommet, engasjementet og den indre driven som får nye løsninger til å vokse fram – til beste for både elever og lokalsamfunn.

Det er ikke antall ideer det står på når gjengen i Podcast og medier bestemmer seg for å fylle tavle nummer to med ideer til hva de kan lage podcast om.