Gå til hovedinnhold Gå til søk

Moltekarten gårds- og naturbarnehage

Moltekarten gårds- og naturbarnehage er en unik liten barnehage midt i Grønfjelldal (35 minutter i bil fra byen/ 15 minutter fra Storforshei), der ungene tilbringer mye tid på gård og ute i naturen.

Viktige verdier for oss er:
Glede – humor – vennskap – nærhet – tradisjoner – galskap – allsidighet
friluftsliv – gårdsliv – frihet – lykkelige barn!

• Vi har baser på skolen på Snasen, på Fagerjord gård og ute i naturen.
• Siden det er såpass få barn i barnehagen oppstår det en helt spesiell nærhet og trygghet mellom barn og voksne.
• Samarbeid med den levende Grønfjelldal er en annen viktig del av barnehagen.

Barnehagene er samlokalisert med Grønfjelldal montessoriskole.

Ta kontakt for spørsmål, vi har ledige plasser!
Tlf: 958 06 182 – E-post: moltekarten@live.no

Sentrale begrep i vår barnehage er:
Selvfølelse – Lek – Glede – Uteliv – Tradisjoner

I Moltekarten gårds og- naturbarnehage er barna de viktigste. De er livlige, kreative og nysgjerrige krabater som skal vokse seg store og ta over verden i fremtiden. Derfor er det viktig at vi er gode rollemodeller. Vi mener at det er veldig viktig at barna får rett stimulering fra dem begynner i barnehagen til de er ferdige. Vi skal sette spor og skape gode barndomsminner!

”Barn gjennomgår ulike sensitive perioder hvor læringen blomstrer, og noen av disse mulighetene kommer ikke på nytt.”
Maria Montesorri

Barna i barnehagen skal stilles krav til. De skal få utfordringer og oppleve nye ting. De skal lære seg grenser og regler. Vi voksne skal være tilgjengelig når barna trenger oss, vi skal vise kjærlighet, omsorg og trygghet. Barna skal føle seg trygge på og i enhver situasjon. Trygge barn tør mer. Barna skal oppleve glede, at de er betydningsfulle og velkomne hos oss.

I vår barnehage har vi unike muligheter. Barna har muligheten til å lære nye og spennende ting.

«Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!»
-Pippi langstrømpe-

Barna skal lære å bruke naturen på en positiv måte. Med voksne tilstede skal de få lære seg gleden av hva naturen har og tilby oss og hvilke unike muligheter vi har. De skal lære seg og bruke fantasien og kreativiteten ute, selv uten leker. Barn er små forskere. Læring skal være fylt av glede og spenning. De skal lære seg og kle seg etter vær og vind, lære seg å kjenne når det blir for varmt eller kaldt.

”Hvis du lærer barna og bli glad i naturen, gir du de en gave for livet. Og da vil de være med på å ta ansvar for den”

 

I Grønfjelldalen har vi mange tradisjoner. Det vi kanskje det vi er mest stolte over er at alle kjenner alle, vi slår av en prat når vi møter folk, vi er også kjent for å ha et godt samhold. Dette vil vi videre bringe til våre barn. Vi vil at det skal være et godt ”naboskap” og at barn skal bli kjent med innbyggerne, nærmiljøet og Dalen generelt. Dette styrker selvfølelsen og barna lærer seg til å snakke med folk i alle aldre, og det å kjenne på følelsen, ”å føle seg hjemme.” Nærmiljøet og innbyggerne er viktige ressurser og vi vil bruke det for alt det de er verdt.

Gården på Fagerjorden er mye brukt og barna er veldig glade i å være der. Det er alltid noe nytt og oppdage på gården og det er veldig spennende. Fagerjord gård er den primære gården vi bruker, men vi skal også bruke andre gårder rundt om i nærområdet og bli kjent med andre dyr og mennesker. Barna skal lære om dyrelivet og plantelivet. Det skal plantes og høstes. Når vi følger gårdslivet og hverdagen på en gård skjer det mye. Ikke alt er bare fryd og gammen på en gård, det er også slakting. Vi i Moltekarten synes det er viktig at barna lærer seg hvor maten kommer fra og at barna selv får delta på prosessen fra fødsel til matfat.

”Learning by doing”
John Dewy

 

Barnehagens mål:
*Hvert enkelt barn skal få utfolde seg fritt i naturen
*Lære å tro på seg selv, ved å ta ansvar og konsekvenser for sine handlinger
*Lære og mestre egen kropp og eget sinn i forhold til medmennesker og nærmiljø
*Få et styrket selvbilde i samvær med andre barn og voksne
*Lære og kjenne egne behov
*Vi skal lære oss og respektere dyrene. Og de skal respekteres som et levende vesen. Barna skal vite hvilken nytte vi har av dyrene.